Επίσκεψη στο Ευγένιος Ευγενίδης

166

Την Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2016 είχαμε τη χαρά να μας επισκεφτούν 3 από τα 12 εν ζωή μέλη του πληρώματος του Ιστιοφόρου «Ευγένιος Ευγενίδης» που ελλιμενίζεται δίπλα στο «Θ/Κ Γ.ΑΒΕΡΩΦ». Οι ,Σουηδικής καταγωγής, επισκέπτες υπήρξαν πλήρωμα του πλοίου κατά την δεκαετία  του ‘50 καθώς το πλοίο όταν πουλήθηκε από την αγγλική οικογένεια Runciman στους Σουηδούς το 1945 χρησιμοποιείτο σαν εκπαιδευτικό ιστιοφόρο για τα πληρώματα των εφοπλιστών ιδιοκτητών του.

Οι τρεις μεγάλης ηλικίας Σουηδοί περιηγήθηκαν στους χώρους του πλοίου και συγκινήθηκαν από τις αναμνήσεις που τους έφερναν οι χώροι του «Ευγένιος Ευγενίδης».

Ακολούθως οι ξένοι επισκέπτες φιλοξενήθηκαν στο «Θ/Κ Γ.ΑΒΕΡΩΦ» και ξεναγήθηκαν στους χώρους του.

Το ιστορικό ιστιοφόρο ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ κατασκευάστηκε για τον Walter Runciman. Ήτανε ένα κατασκευαστικό αριστούργημα, αποτέλεσμα της συνεργασίας των ναυπηγείων William & Denny Bros. στο Dumbarton της Σκωτίας, του σχεδιαστή G. L. Watson και των κατασκευαστών πανιών Ratrsey & Lapthorn. Καθελκύστηκε το 1929 και μέχρι το 1939 χρησιμοποιήθηκε κυρίως σαν το προσωπικό κότερο της οικογένειας Runciman. Αξιοσημείωτο είναι ότι κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο χρησιμοποιήθηκε ως πλοίο μάνα ειδικών αποστολών από τους συμμάχους στον ποταμό Helford της Κορνουάλης.

Το 1945 το πλοίο περιέρχεται σε Σουηδικά χέρια, πρώτα στο Abraham Rydberg Foundation of Stockholm και μετά στην Einar Hansen’s Clipper Line of Malmo, όπου και μετονομάζεται σε SUNBEAM και FLYING CLIPPER αντίστοιχα. Το 1965 αλλάζει την ιστιοφορία του, με την προσθήκη τριών πανιών, και χρησιμοποιείται σαν εκπαιδευτικό ιστιοφόρο για τα πληρώματα των εφοπλιστών ιδιοκτητών του.

Πρωταγωνιστεί στην ταινία «FLYING CLIPPER», συμμετέχει στην ταινία «Lord Jim», ενώ διακρίνεται και στους δύο πρώτους αγώνες ιστιοφόρων υψηλών ιστίων (1956 -1958), στους οποίου συμμετέχει και το προσωπικό κότερο του Σταύρου Νιάρχου, CREOLE.

Το 1965 αγοράζεται από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και μετονομάζεται σε ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ, προς τιμήν του ευεργέτη Ευγένιου Ευγενίδη, από το κληροδότημα του οποίου προήλθε το 1/3 των χρημάτων για την αγορά του σκάφους. Το ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ συνεχίζει να έχει το ρόλο του εκπαιδευτικού ιστιοφόρου, αυτή τη φορά για τους δόκιμους του Εμπορικού Ναυτικού, μέχρι το 1990. Μετά τον παροπλισμό του, το «ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ» μεταβιβάζεται στο Υπουργείο Πολιτισμού το οποίο παραχωρεί τη χρήση του στο Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος.

Από το 2004, με μέριμνα του Πολεμικού Ναυτικού, το πλοίο σταδιακά συντηρείται και αποκαθιστάται με σκοπό την επανένταξή του σαν εκπαιδευτικό ιστιοφόρο της Σχολής  Ναυτικών Δοκίμων.